Autokreso
Autokreso
Book
2010-11-26 , Autor: Domagoj Kodžić
Bookmark and Share

Oldtimere je danas lako registrirati, uz naputak o 50-postotnom popustu na osiguranje koji već dulje živi stigle su i pločice s istaknutim natpisom 'povijesno vozilo', a u pripremi su i novine koje će još olakšati posjedovanje starih automobila


 

Prvi je pravi korak naprijed zapravo napravio Zakon o sigurnosti prometa na cestama još u lipnju 2008., koji je u poglavlju registracije motornih i priključnih vozila, u članku 243, spomenuo toliko željene registarske pločice za oldtimere. Na to se nadovezao Pravilnik o registraciji i označavanju vozila, koji je u članku 13 definirao da se registarska pločica sastoji od slovne oznake registracijskog područja, grba i slovne oznake PV (povijesno vozilo) te tri ili četiri numeričke oznake. Dakle, isto kao PP (prenosive pločice) kojih na cestama ipak ima više.


Vlasnici oldtimera i dosad su imali neke pogodnosti. Svoje vozilo starije od 30 godine, uz potvrdu aktivnog kluba oldtimera kao dokaza autentičnosti te još jedno svakodnevno vozilo, mogli su registrirati sa 50 posto popusta, što je prema jedinstvenoj formuli „50 na 50 posto“ značilo da im je trošak samo 25 posto cijene osiguranja. Dobivali su i 90 posto popusta na posebnoj naknadi za okoliš.

 

U posljednje vrijeme vode se žestoke rasprave o novom sustavu bodovanja te novim uvjetima koje HROS propisuje. Prijedlog je u postupku usvajanja, a očekuje se da će se uskoro početi primjenjivati obaveza plaćanja samo 10 posto iznosa premije obaveznog osiguranja te jednak iznos cestarina. Naravno, kao obaveza će ostati posjedovanje drugog vozila, da se oldtimer ne koristi svakodnevno te obaveza da ne prelazi više od 5000 km godišnje. Dakle, sve što po definiciji oldtimer i čini oldtimerom.

Ako ste kojim slučajem zaboravili, podsjećamo vas da je oldtimer motorno vozilo proizvedeno prije 30 i više godina koje je radi njegovanja povijesnog naslijeđa i tehničke kulture očuvano ili ponovno sastavljeno u izvornom obliku i ne koristi se u svakodnevnom prometu, a po Postupniku razvrstano je u kategoriju starodobnih (oldtimer) vozila. Dosta zbrke izazvalo je „korištenje“ jer po nekima se dva ili tri puta na tjedan ne smatra svakodnevnim.

 


Veliki su korak naprijed za svakog vlasnika starog automobila postupak vrednovanja i razvrstavanja u kategoriju oldtimera te izdavanje identifikacijskih isprava. S njima će u budućnosti, zahvaljujući jedinstvenom nacionalnom registru, i osiguranje imati neki drugi smisao, pa se u slučaju možebitne štete prema oldtimeru neće odnositi kao prema lošem starom automobilu i procjenjivati ga na 1600 kuna, nego će shvatiti da je riječ o vozilu čija je vrijednost višestruko veća.


Najbolje je stoga bilo porazgovarati s prof. dr. sc. Antunom Presečkim, predsjednikom Hrvatskog oldtimer saveza, koji nam je odmah objasnio kako stvari stoje, gdje je glavnina problema, koji se otpori javljaju, ali i kako će hrvatska starodobna scena izgledati u budućnosti.

 


- Glavna je novost jedinstveni registar vozila, jednak onom kakav postoji u svim europskim zemljama. Mi to provodimo od početka veljače i dali smo si veliki posao. Sve je transparentno, razvidno, pa čak svakih šest mjeseci imamo obavezu Ministarstvu prometa i Ministarstvu unutarnjih poslova dostavljati podatke o izdanim identifikacijskim ispravama, oldtimerima i njihovim vlasnicima.


Tablice s oznakom PV kod nas su velika novost?
- Da, PV je nešto posebno, naše i sasvim hrvatsko. Nismo se odlučili za slovo H kao historija jer bismo time oponašali neke europske primjere, a ovo naše je detaljno objašnjenje. Dosta smo o tome razmišljali. Nije imalo smisla pisati oldtimer niti ništa slično. Ovo je najbolja kombinacija.

 

 

Kako će se izdavati identifikacijska isprava za oldtimere?
- U tom su krugu najvažniji povjerenici. Imamo sedam licenciranih na godinu dana, kojima smo dali povjerenje, a kasnije ćemo vidjeti. Oni, prema dogovoru, posjećuju vlasnike automobila i stvaraju Identifikacijsku ispravu oldtimera. Specifičnost tog sustava je što se od vlasnika očekuje da pripremi svu dokumentaciju i tako “obrani“ svoj automobil.


Što vlasnik dobiva uvrštenjem u registar? Kako se pregledava vozilo?
- Postupniku o vrednovanju oldtimera i tehnike cilj je razvrstavanje u kategorije oldtimera prema kriterijima i mjerilima međunarodne dogovorne organizacije FIVA-e (Federation International des Vehicules Anciens). Vozila su razvrstana u tehničke kategorije i prema očuvanosti. Vrednuju se prema zbroju bodova te pojedinim skupinama koje uključuju motor i mehaničke dijelove, električne uređaje i instalacije, karoseriju i šasiju, unutrašnjost vozila, dodatnu opremu, tehnike bojenja i materijale te opći dojam o vozilu. Konačni se rezultat dijeli sa 10 i dobiveni su bodovi autentičnost ili vrijednost pojedinog automobila.

 

 

U kojoj je sada fazi HROS? Što se još priprema?
- Trenutačno čekamo odobrenje od Hanfe (Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga) pa da vlasnici oldtimera nakon upisa u registar dobiju još pogodnosti. Vlasnicima pravih oldtimera sva će plaćanja biti smanjena, pa će plaćati samo 10 posto cestarine i 10 posto obaveznog osiguranja. Radimo na tome da stanemo u red normalnih europskih zemalja.

 

Kakav je odnos s drugim savezom?
- Svega je bilo u početku. U podmetanjima su mi rekli i da PV, umjesto povijesnog vozila, znači Presečki vozilo. No, neka, ne ljutim se. Mi smo svoju ulogu odigrali i pokrenuli stvari s mrtve točke.

 

Na kraju, koji vam je oldtimer iz vaše kolekcije najdraži?
- Dva su mi najdraža oldtimera ovaj Mercedes, ali i BMW R-25, kakav je imao i moj tata. Imam još i nekoliko starih Audija, ali i drugih zanimljivih vozila.



















Morate biti prijavljeni kako bi ostavili komentar Prijava >

Tražilica automobila tražilica vozila
Motor-Presse Online: Motorevija / Motor-Presse Hrvatska d.o.o.

Nedavno pretraživani izrazi: fiat marea weekend jtd rally kumrovec cliovtest kompaktnidsuv toyota auris gt style renault megane rs cijenaoservisaaseatsibiza cijenesnovihnautomobila fiateidea lambom kroz snijeg marko tomac chevrolet cruze test rabljenog honda cijena dijelova seat altea xl fiat punto nissanotino izborgautaygodine opel sintra usporedni.testsgolflvi subarurtribeka gradskarmalawauta siatemogrijanja cijeneservisacitroen landoroverrevoque markoptomac ford taunus range rover sport koliko ulja ide u motor opel c imprezaexv fiatmultiplaljtdostariomodel nissan juke dijelovi g klasa jeepuwranglerpunlimited berlingo first electrique redizajniraniaseatsleonafr goodyear m s opel mokka passattcc toyota urban crruiser passat synhro dsg test chervolet sedan dodgewcaliber xsara picasso hdi mitsubishiwasxdtest jeeptcompas elyse ulja za motore audi tuning od kada izlazi street race show bicikala mitsubishi lancer evolution